Menu Sluiten

7 stappen om een opvallend website portfolio te creëren

Recruitment 8 min 2023.06.02

De afgelopen jaren is de arbeidsmarkt voor freelance IT’ers flink gestegen en blijft waarschijnlijk nog wel even stijgen. De groeiende vraag in de markt leidt ook tot toenemende concurrentie. Hierdoor wordt het voor freelance IT’ers steeds lastiger om zichzelf te onderscheiden van de rest. Gelukkig is er nu naast je CV en motivatie nog een mogelijkheid om jezelf te onderscheiden van de rest en je beste werk te laten zien. In dit blog focus ik mij op: de website portfolio. 

Waarom een website portfolio?

Er zijn ontzettend veel mensen op deze planeet. Elk individu heeft zo zijn eigen talent waarvan hij/zij graag zijn/haar werk wil maken. Werkgevers gaan door duizenden CV’s heen. Het is daarom belangrijk om jezelf te onderscheiden van de rest. Een website portfolio zou je daarmee verder kunnen helpen. In een portfolio kun je namelijk de opdrachten die je in het verleden hebt gedaan het best visualiseren.

Naast dat een website portfolio handig is om je te onderscheiden bij het sollicitatieproces is het ook handig om met een portfolio je netwerk te vergroten. Wanneer jouw portfolio namelijk online staat, vergroot je automatisch je netwerk. Potentiële werkgevers/klanten kunnen jou nu namelijk ook benaderen als ze jouw portfolio vinden op Google. 

Wist je trouwens dat werkgevers gemiddeld maar 60 seconden jouw portfolio bekijken? Het is daarom van groot belang dat jouw portfolio eentje is die uitblinkt van de rest. Hij moet immers goed onthouden worden door de werkgever. Met dit blog geven we jou de beste tips om jouw website portfolio eentje te maken die een werkgever niet snel meer vergeet.

Het stappenplan

Om jou zo goed mogelijk te helpen hebben we een stappenplan opgezet om jouw portfolio te laten uitblinken! 

  1. Krijg inspiratie.
    Het is goed om aan het begin te kijken naar andere portfolio’s. Dit om te kijken wat jouw kleurenpalet is, welk lettertype je bevalt, wat voor structuur je wilt hebben etc. Je kunt bij alle niches kijken voor inspiratie maar wij raden je wel aan het grootste deel in je eigen niche te checken. 
  2. Zoek een geschikte website waarop je jouw portfolio wilt bouwen.
    Er bestaan honderden website bouwers om je portfolio op te maken. Het is daarom lastig om een keuze te maken welke het beste bij jou past. Hieronder is een lijstje met de beste websitebouwers toegevoegd. Je kunt op elke website even een kijkje nemen en daaruit kun je uiteindelijk zelf de keuze maken welke het beste bij jou past. 
    • Wix
    • Site123
    • Simplesite 
    • WordPress
    • Weebly
    • Jimdo
  1. Zoek je beste projecten uit.
    Nu je een passende website hebt gevonden kun je beginnen met het invullen van content voor je portfolio. Dit stuk is het belangrijkst omdat je hiermee ook daadwerkelijk laat zien wat je allemaal kunt. Het is verstandig om je beste werk als eerste te laten zien. Hierbij geef je de bezoekers gelijk een goede eerste indruk. Zorg er wel voor dat je werk opvalt en makkelijk te vinden is. Je zou bijvoorbeeld in de menubalk een pagina kunnen aanmaken met projecten. Zorg dat het eerste wat ze op de pagina zien visuals zijn (visuals kunnen bijvoorbeeld foto slideshows of video’s zijn). Als het potentiële werkgevers/klanten bevalt zullen ze hoogstwaarschijnlijk verder kijken en zoeken naar details. In de details is het een goed idee om bij elk project een verhaaltje te hebben. In het verhaaltje kun je dingen melden zoals de beschrijving van het project, jouw rol, en met wie je hebt gewerkt. 

Presenteer niet alleen je beste werk maar voeg ook recente projecten toe. Dit geeft de bezoekers van jouw website het idee dat je actief bezig bent en nog steeds aan het werk bent.”

4. Gebruik veel afbeeldingen

Heel veel tekst in je portfolio is niet verstandig. Mensen hebben vaak een lage attention span dus om aandacht te houden is het aan te raden om zo veel mogelijk tekst te veranderen in foto’s. Zorg er wel voor dat de foto’s van hoge kwaliteit zijn, dit geeft een meer professionele uitstraling. 

5. Voeg opties toe in de menubalk en vul het met de juiste inhoud

Je hebt nu een idee hoe je je portfolio eruit wilt laten zien. De basis staat. Nu is het belangrijk om de rest van je website op te vullen met overige informatie. Onder dit kopje ga ik alle opties langs die je aan je portfolio kunt toevoegen.

  • Startpagina: De startpagina is het eerste wat door bezoekers wordt gezien. Probeer de potentiële werkgever/klant nieuwsgierig te maken. Maak het wel kort en bondig. Zet er een krachtige, inleidende zin in, je naam en je expertisegebied. Een opvallende afbeelding is ook leuk om erbij toe te voegen, maar hou het daarbij. De rest van de informatie kun je later in het portfolio toevoegen. 
  • Over mij: Het is voor potentiële werkgevers/klanten fijn om een gezicht achter het werk te zien. Daarom is het belangrijk om ook een optie toe te voegen met informatie over jezelf. Hieronder heb ik een checklist voor je gemaakt zodat je kunt checken wat belangrijk is om er allemaal in te zetten.
    • Je naam. Het klinkt vanzelfsprekend maar het wordt soms nog over het hoofd gezien. Daarom is het verstandig om je over mij gelijk te beginnen met een klein voorstelrondje. 
    • Een foto van jezelf. Nadat je naam erin staat is het tijd om een foto van jezelf toe te voegen. Voor potentiële werkgevers/klanten is het fijn om een beeld van een persoon te hebben. Dit zorgt toch dat het wat persoonlijker wordt en dat ze weten met wie ze te maken hebben als ze contact met je opnemen.
    • Schrijf een korte biografie. Om het nog wat persoonlijker te maken is het leuk om  kort wat over jezelf te vertellen. Heb een korte introductie over jezelf en voeg jouw prestaties en vaardigheden erbij toe. Je zou eventueel ook een linkje van je CV kunnen toevoegen. 
  • Contact informatie: Het doel van je portfolio is om uiteindelijk bericht te krijgen van een potentiële werkgever/klant. Maak de drempel om jou te contacten daarom zo laag mogelijk. Zorg dat je contactgegevens (e-mail, socials, telefoonnummer) gemakkelijk te vinden zijn zodat je potentiële werkgever/klant je gemakkelijk kan berichten. Tip: Zet je contactgegevens onderaan elke pagina, dit om te verzekeren dat je gegevens niet over het hoofd worden gezien. 
  • Klanten en testimonials: Maak een kopje waarin je vertelt met wie je allemaal hebt samengewerkt en waarvoor jouw werk gebruikt is. Het kan ook leuk zijn om één of twee testimonials van je klanten toe te voegen, hierdoor wordt de geloofwaardigheid van je portfolio verhoogd.

6. SEO:

Nu je portfolio bijna af is wil je wel dat je portfolio gevonden kan worden door potentiële werkgevers/klanten. Daarom is het belangrijk om je ook te focussen op de SEO van je website om hoger in Google te komen. Dingen die je zou kunnen doen zijn: 

  • Bloggen. Bij het schrijven van blogs laat je zien aan bezoekers hoe je denkt over bepaalde onderwerpen. Door regelmatig te bloggen laat je ook zien dat je actief bezig bent plus je geeft bezoekers een reden om opnieuw je website bezoeken. 
  • Trefwoorden. Trefwoorden zijn het meest gebruikt bij Google, doe daarom goed onderzoek naar de best passende trefwoorden voor bij jouw website. Na het doen van onderzoek gebruik je deze woorden op strategische plekken rondom je website.  
  • Wanneer je een permanente locatie hebt, gebruik lokale SEO. Dit kun je doen door je bedrijfsprofiel op Google te zetten en door je locatie aan de pagina toe te voegen.

7. Check alles nog een keer na en publiceer je portfolio:

Nu je alles er in hebt staan kun je nog een laatste check doen om te zien of alles werkt. Kijk of alles mooi staat, of alle knoppen werken, en of het op mobiel en laptop beide goed functioneert. Ook is het altijd handig om het door iemand anders na te laten kijken, omdat je zelf soms foutjes over het hoofd kan zien.

Na het volgen van deze 7 stappen zou jouw portfolio ready moeten zijn en kan hij dus online. Onthoud goed dat het belangrijk is om je portfolio te blijven updaten zodat het actueel blijft en zodat potentiële werkgevers/klanten weten dat je nog aan het werk bent.